maandag 3 september 2018

De draad weer oppakken

Vandaag is de eerste dag na de zomervakantie. Mijn eigen kinderen hadden vandaag hun eerste echte lesdag alweer, op de middelbare starten we iets langzamer.

Op mijn huidige school is maandag de dag waarop alle docenten bij elkaar komen om bij te praten en gezamenlijk op te starten. Heel gezellig, alleen is het zo jammer dat ik er daardoor nooit bij ben als mijn eigen kinderen thuiskomen van hun eerste dag bij hun nieuwe meester of juf. Maar goed, ik ben wel alle schoolvakanties vrij, dat is dan weer het voordeel bij dit nadeel van in het onderwijs werken.

Dinsdag is de dag dat we bij ons op school het beginnen met de leerlingen, door het geven van beelden. Elke mentor geeft hun klas een beeld door dit woordelijk te schetsen, een beeld om het nieuwe schooljaar mee in te gaan. Voor sommige leerlingen hun eerste op de middelbare, voor anderen (waaronder mijn oudste!) hun laatste jaar. Een bijzonder startpunt, en één typisch voor een Vrijeschool.



Pixabay.com
Woensdag beginnen dan de eerste lessen. Altijd spannend; nieuwe klassen, of oude klassen weer opnieuw leren kennen. Dit jaar heb ik besloten om mijn werkzaamheden anders in te delen. Ik gaf altijd les op dinsdag, woensdag en donderdag. Drie lange en stikdrukke, volle dagen. Ik was dan op vrijdag en maandag vrij, maar zat na drie van zulke dagen zo met school in mijn hoofd dat ik pas tegen zaterdag, zondag het gevoel had school los te hebben gelaten en op maandag vaak alweer begon met voorbereiden op dinsdag. Ik zal het nu niet teveel over die burn-out hebben maar je kunt je voorstellen dat je dan weinig tijd hebt waarin school niet door je hoofd speelt.

Daarom heb ik ervoor gekozen om mijn werkweek (een 0,6 FTE baan) voortaan te verspreiden over zes dagdelen op vier dagen ipv drie. Over het hoe en waarom hiervan vertel ik volgende week meer, maar het nettoresultaat voor mij deze week is dat ik na de opstartmaandag en beeldendinsdag niet gelijk twee lange dagen ga werken, maar start met een vrije ochtend en anderhalve dag lesgeven. Bijzonder! En volgens mij fijn om relatief wat relaxter op te starten.

Ook voor de leerlingen hou ik het licht deze eerste week. De zevende klassers ga ik vertellen over mezelf, de lessen Engels, de regels bij mijn lessen en wat ze het komende jaar kunnen verwachten. Ze mogen zelf wat reciteren, een spelletje doen en ik begin met voorlezen. Da's even genoeg.

Bij de achtste klassen ga ik ietsje sneller. De eerste les mogen ze nog een beetje achterover leunen en gaan we in het Engels over de afgelopen zomervakantie hebben, daarna beginnen we gelijk met achterstallige presentaties. Een handjevol leerlingen was voor de vakantie niet aan bod gekomen met de Show en Tell spreekbeurtjes, dus die mogen dat nu doen.

Volgende week zijn de helft van mijn klassen op boerderijweek (de introductieweek voor de zevende klassen), dus heb ik het de helft rustiger. En zo pakken we, heel langzaam en rustig, weer de draad op. Schooljaar 2018-2019; ik ben er klaar voor.

(Al vind ik het ook heel spannend om weer zoveel te werken terwijl ik nog steeds niet honderd procent ben hersteld…. Volgende week schrijf ik weer een burn-outbericht, over hoe het gaat met reïntegreren en beter worden.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten