Ik
schreef er al eerder over: ik doe veel met muziek in mijn lessen. In
alle klassen laat ik regelmatig liedjes horen waarbij leerlingen
zogenaamde gatenteksten krijgen. De tekst van het liedje maar dan met
ontbrekende woorden die ze in moeten vullen tijdens het
luisteren.
Vaak combineer ik dat met vragen over de tekst zelf.
Waar gaat het lied over? Ben jij dat met de artiest eens of heb je
dat ook weleens meegemaakt? Wat vind je van het onderwerp? Het clipje
dat ik niet lang geleden (bij het blog over werkvermijdend gedrag)
liet zien leent zich hier goed voor.
Muziekproject
In
de achtste klas doe ik hier nog meer aan. Ik heb jaren geleden een
muziekproject ontwikkeld dat ik in de jaren erna heb bijgeschaafd, en
die uit twee onderdelen bestaat. In het eerste deel gaat het om
luisterstrategieën. Net zoals het bij lezen kan helpen om voor je
vragen gaat beantwoorden na te denken over de tekst, kan dat bij een
luistertoets ook zo zijn. Dit oefenen we tijdens het project. Bij de
introductie van het project gaan we eerst nadenken over het onderwerp
van een liedje, terwijl ik alleen de titel van het nummer geef. Waar
zou 'I hold your hand in mine, dear' over kunnen gaan? Vervolgens
kijken we het clipje.
Blijkt
toch iets anders te zitten dan de meeste suggesties! Grappig is wel
dat er bijna altijd wel een leerling is die in de richting kwam. Dat
komt goed uit, want alle liedjes die ik uit heb gekozen voor dit
project zijn nummers waarbij er op het laatst een rare twist is.
Lola
van de Kinks, bijvoorbeeld, is het tweede nummer dat we bestuderen.
Ik stop het nummer vlak voor het einde en we gaan dan brainstormen.
Waar gaat het liedje over? Waar in de tekst kun je dat zien?
Vervolgens het einde waarin Lola onthult wordt een beetje anders te
zijn dan de hoofdpersoon (en de meeste leerlingen) dachten, en gaan
we opnieuw naar de tekst kijken. Waar in de tekst kun je al
aanwijzingen vinden voor de onthulling op het einde? Is het wel een
echte onthulling, of kun je het (net als de hele tekst) op twee
manieren opvatten?
Bij
een ander liedje geef ik opnieuw de titel (Short people) en vraag ik
hun om twee zinnen uit de tekst af te maken. Short people got nobody
to …................ Short people got no reason to
…................... . Er zijn altijd grappenmakers die bij de
laatste zin het juiste woord invullen en commentaar krijgen van de
rest van de klas over hun gemene opmerking. We praten nog even over
het mogelijke onderwerp van het lied en dan pakken we de tekst erbij
en luisteren er naar.
De
klas is vooral geshockeerd als ze horen wat de kleine man Randy
Newman zingt. Maar dan praten we over het echte onderwerp van het
lied. Het heet wel kleine mensen maar eigenlijk zit er natuurlijk
iets heel anders achter. Wat gebeurt er als je overal in de tekst de
kleine mensen vervangt voor 'joden', of 'zwarte mensen'? Of 'homo's'?
Oh ja... Misschien maakt hij niet kleine mensen belachelijk, maar
juist mensen die andere mensen belachelijk maken? Precies. Dat dus.
(Zoals
altijd neemt mijn enthousiasme het over en ben ik veel uitgebreider
dan ik oorspronkelijk van plan was. Volgende keer dan maar verder?
Laten we dat maar doen.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten