(Vorige
keer vertelde ik over wat ik met muziek doe in mijn lessen Engels. We
waren aanbeland bij het muziekproject dat ik doe in de achtste klas.)
Hierna
volgt in het eerste deel van het muziekproject nog een raar liedje
met een bijzonder clipje. Deze kijken we, met de tekst erbij, tot het
moment dat de buurjongen bij het speciale meisje aanbelt. Eerst stel
ik vragen zodat ik er zeker van ben dat ze de tekst tot dat moment
begrijpen en daarna gaan we weer brainstormen: wat zou er nu
gebeuren? De buurjongen heeft niet veel goeds in de zin, maar dan?
Hierna bekijken we de rest, een totaal bizar en surrealistisch einde
van het lied.
Wat
ik dan weer bijzonder vind, is dat op de eerste scholen waar ik
werkte en dit project deed, leerlingen dit einde niet begrepen, of er
tegen in opstand kwamen. 'Ja, maar dat kan toch helemaal niet?!'. Op
mijn huidige school heb ik die reacties tot nu toe niet gekregen. De
leerlingen begrijpen het niet alleen, maar kunnen er ook in mee gaan.
Ik vind het een mooie constatering dat out-of-the-box denken voor
mijn huidige leerlingen gewoon is, en een niet realistisch einde
prima kan. Kunst, weet je.
Voorspellen
Bij
het laatste liedje, met een mooie mini-film als videoclip, stop ik de
clip op het moment dat de hoofdpersonen handen vasthoudend een plan
bedenken. Wat dat plan zou kunnen zijn? De leerlingen kennen Jolanda
en haar rare liedjes inmiddels. Hij gaat eraan.
En
dat klopt.
Nu
zelf
Na
dit eerste deel van het project wordt het tijd voor het tweede. Ik
laat hierin eerst een plaatje zien van een jongen en een meisje. Weer
gaan leerlingen nadenken over wie de mensen in de film zijn en in
groepjes bedenken ze (vaak de prachtigste en meest bizarre) verhalen
over wie deze mensen zijn, en wat muziek voor rol zou kunnen spelen
in hun verhaal. Dan blijken deze mensen de hoofdpersonen te zijn in
een prachtig kort filmpje waarin een mixtape een rol speelt.
Zo komen
we bij het verschijnsel mixtape. Wat is dat eigenlijk? Stel je voor
dat jij een mixtape zou maken met muziek die jij speciaal vind, welke
10 nummers zouden daar in elk geval op komen? Dat wordt huiswerk.
Presentaties
In
de les daarna laat ik de leerlingen hele kleine fragmentjes luisteren
van de tien nummers uit mijn eigen mixtapelijst en mogen ze stemmen.
De drie populairste nummers worden mijn top drie, democratisch
besloten. Zelf mogen ze hun eigen top tien ook inkorten tot een top
drie. Ik kies uit mijn top drie een nummer en daarover houd ik een
korte voorbeeldpresentatie. Drie tot vijf minuten lang, waarin ik in
het Engels vertel waar het lied over gaat, wie het uitvoert en waarom
ik het een bijzonder nummer vind. Dat is het moment dat mijn deel
ophoudt en leerlingen hun muziek mogen laten horen en erover
vertellen.
Tijdens
die muziekpresentaties hoor ik elk jaar wel weer een nummer dat ik
niet kende, maar waarvan ik de muziek (of onderstaand videoclip)
intrigerend vind.
Of
een tekst die me terugbrengt bij mijn eigen puberteit.
Als
je dan toch moet leren om een praatje te maken in het Engels dan is
voor heel veel leerlingen praten over muziek een mooi begin. Na al
die tijd door mij lastig te zijn gevallen met mijn muziekjes, kunnen
ze nu hun eigen favorieten laten horen. Shawn Mendes of Justin Bieber
als wraak voor de mixtapefragmentjes van Deftones, Medaeval Baebes,
Kartellen en Radiohead van mij. Het mag allemaal. Al ben ik blij en
opgelucht dat er ook leerlingen komen met zoiets
Heb
ik ook nog wat leuks om naar te luisteren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten