maandag 11 december 2017

De gezonde keuken - eten op school

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik at niet erg gezond toen ik op de middelbare school zat. Ik smeerde elke ochtend droge bruine boterhammen met een paar plakjes jonge kaas (ander broodbeleg was er voor mij niet; ik at geen vlees. Jam, pasta, of ander zoet beleg werd al snel smotsig en onsmakelijk in een plastic zakje) maar vaker al dan niet verdwenen deze broodjes met inmiddels zweterige kaas in een prullenbak in plaats van in mijn mond. In mijn eerste twee jaren op de middelbare school (toen ik in een gebouw vlakbij een tankstation les had) overleefde ik op een dieet van perziksnoepjes en cheese onion chips. In mijn derde jaar (ander gebouw met minder culinaire voorzieningen in de buurt) bestond mijn lunch vaak uit een rol stophoest, en vanaf de vierde (weer een ander gebouw) ging ik aan de instant soep en fietste ik als het maar enigszins kon de stad in op marktdagen om een Vietnamese loempia te scoren.
Gezond en lekkerAls ik kijk naar mijn eigen oudste dochter (elfde klas, bijna zeventien) is er in die tijd weinig veranderd. Dochterlief blieft geen brood, en het komt regelmatig voor dat ze met een ontbijt van een appeltje en wat yoghurt naar school vertrekt met in haar lunchtrommel niets meer dan een paar tomaatjes, wat rijstwafels en een biologisch sultanakoekje. 'Ik lust geen brood, dus eet ik het ook niet'. U ziet hier de gezonde voedingsbodem voor menig onvruchtbare discussie.

Volgens mijn dochter, die leerling is op dezelfde school als waar ik les geef, heeft
iedereen lekkerder dingen mee naar school dan dat wat wij aanbieden. Salades, tosti's, exotische wraps. Volgens mij valt dat allemaal wel mee, want als ik tegen een leerling in mijn les moet zeggen dat er in het lokaal niet gegeten mag worden (bijna elke les. Onverbeterlijk zijn ze) wordt er haastig een broodje in de tas teruggestopt. Of een saucijzenbroodje, net gescoord bij de plaatselijke supermarkt, dat soms ook.Supermarkt versus kantineDie supermarkt heeft dus, net als het tankstation bij mij vroeger, een grote aantrekkingskracht op de leerlingen van onze school. Maar er is sinds een aantal jaar ook een aantrekkelijk alternatief op school zelf. Ouders van leerlingen op school met ruime ervaring in de horeca besloten de niet in gebruik zijnde kantine nieuw leven in te blazen. Sindsdien zijn er heerlijke verse broodjes, soep, fruit en veel meer lekkernijen te verkrijgen op school. Veel zelfgemaakt (appelflappen! Cake! Pannekoeken!), en zoveel mogelijk biologisch en met minder of geen suiker. TrekHet spreekt voor zich dat niet alleen leerlingen, maar ook docenten hier regelmatig te vinden zijn. Voor ons is het een bonus dat de mensen die de kantine runnen ook een aantal keer per jaar de hapjes bij de domibo (donderdagmiddagborrel, na afloop van een vergadering) verzorgen. Zelden heb ik op een school zulke lekkere, bijzondere, gezonde en gevarieerde hapjes gehad als bij deze gelegenheden. Nog een reden om blij te zijn met de school waar ik werk.

Als jullie me nu willen excuseren? Ik heb trek gekregen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten