Het
is 1 december geweest en sinterklaas is gevierd en achter de rug. Dat
betekent dat de adventtijd is begonnen. Buiten het vieren van advent
en het aanpassen van mijn lessen aan de tijd van het jaar, betekent
het ook dat wij als docenten onderling weer wichtelen.
Wichtelen
is een van oorsprong Duitse (Vrijeschool?) traditie. Het betekent dat
je in de weken voor kerst een van je collega's (onderwijzend en oop =
onderwijsondersteunend personeel) als het ware 'adopteert'. Je wordt
iemands' wichtelouder, de ander tijdelijk jouw wichtelkind. In de
praktijk betekent het dat je even wat extra aandacht aan de
desbetreffende collega geeft. Deze persoon een beetje onder je hoede
neemt.
Je
kunt bijvoorbeeld zijn of haar lokaal (of kantoor) op een onopvallend
moment goed schoonmaken, iets vriendelijks op het bord schrijven, een
kaars op zijn of haar bureau verstoppen voor wat extra licht in
donkere tijden of een kop thee klaarzetten op een onverwacht moment.
Geheim
Dat
onopvallende en onverwachte is een sleutelelement in deze. Het is
namelijk de bedoeling dat de ander niet in de gaten heeft wie zijn of
haar wichtelouder is. Je mag genieten van de extra aandacht of
attenties die je krijgt, zonder dat je weet aan wie je het te danken
hebt. Onbaatzuchtige acties dus. Past perfect bij de tijd van het
jaar qua gedachte, maar ook qua gebaar. Want de weken voor de
kerstvakantie zijn notoir zwaar voor mensen in het onderwijs. De
herfstvakantie is lang geleden, je maakt vaak extra lange dagen, er
moet veel gebeuren en de meeste collega's zitten er rond deze tijd
een beetje doorheen. Hoe heerlijk is het dan om gewichteld te
worden... En net zo fijn om zelf te wichtelen! Te weten dat je
heimelijk een glimlach op iemands gezicht gaat toveren geeft de
wichtelouder zelf ook een prettig, ja bijna vredig gevoel.
Ik
ben fan
Het
mag duidelijk zijn dat ik dol ben op wichtelen. Het enige puntje is
dat het wel goed uitgevoerd moet worden. In een school die steeds
groter wordt kennen collega's elkaar steeds minder goed en wordt het
dus moeilijker om te bedenken wat een ander leuk zou kunnen vinden.
Bovendien geven we in drie gebouwen les, en als jij meestal in gebouw
B werkt, en jouw wichtelkind in C, dan is het soms een opgave in
drukke tijden om de tijd te vinden om bij dat andere gebouw langs te
gaan. Het wordt dan ook een traditie om elkaar een klein cadeautje te
geven rond de laatste dagen voor kerst. Deze wordt dan in de
docentenkamer neergezet. Dat gebeurde bij mijn eerste jaar op deze
school. Ik had drie weken lang cadeautjes en briefjes verstopt bij
mijn wichtelkind, en zelf kreeg ik op de laatste dag voor de vakantie
ineens een pakketje met allemaal cadeautjes.
Genieten
en vergeten
Het
jaar daarop was het volop genieten. Ineens lag er een prachtig, met
zorg ingepakt cadeautje voor me klaar, elke maandag. Ik pakte de
cadeautjes, of soms een kaartje, niet uit, maar liet het de hele dag
liggen om even van te genieten. Wat zag het er mooi uit, en wat vond
ik het lief! Het jaar daarna, vorig jaar was er een lotingsysteem
waarbij soms weleens iets misliep, en ik kreeg helemaal niets. Ik
miste de aandacht van een wichtelouder, maar had zelf gewoon plezier
in het vertroetelen van mijn wichtelkind.
Wat
dit jaar mij gaat brengen? Ik ben benieuwd. Maar eigenlijk vind ik
dat meer instellingen wichtelen zouden mogen invoeren. Voor iedereen
die het ook leuk vind om stiekem wat extra aandacht aan elkaar te
geven. Wie doet er mee?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten