donderdag 14 december 2017

Films

Volgens mij heb ik hier weleens verteld dat ik met mijn klassen zeer regelmatig films kijk. Niet ter vervanging van echte verhalen en gesprekken, want ik geloof in ademend en echt, maar ter aanvulling. Films kijken helpt bij het ontwikkelen van Engels taalgevoel, het is een stukje onderdompeling en bovendien kunnen films een goed aanknopingspunt voor gesprekken zijn.

Eigen smaak
 
Net als bij de muzieklessen speelt mijn eigen smaak een rol. Ik kijk natuurlijk naar wat past bij welk niveau en bij welke klas (de ene film kan wel bij een bepaalde klas, en toch ongeschikt zijn voor een andere, zelfs al hebben ze beide hetzelfde niveau. Kwestie van de energie van de kinderen en persoonlijke interesses), maar alle films die ik kies vind ik zelf mooi. Zo houd ik erg van de films van Tim Burton en dus kies ik vaak voor een film als 'Nightmare Before Christmas' of 'Corpse Bride'. Of voor een animatiefilm in diezelfde traditie, zoals 'Coraline' of '9'. Die laatste is een mooie film om nader te beschouwen. Want wat maakt mensen menselijk? Hoe zou de wereld eruit zien als apparaten inderdaad de macht zouden krijgen? En zijn we misschien al een beetje op die weg, of is dat doemdenkerij?

Verslag
Omdat het kijken naar films echt een middel is en geen doel op zich, moeten leerlingen van elke film een kijk-en-luisterverslag maken. Een samenvatting, omschrijven van de belangrijkste kwestie, beschrijven van de hoofdfiguren -uiterlijk en innerlijk- en de leerling wordt gevraagd wat ze van het gedrag van die hoofdfiguren vinden. En hoe ze zich in dezelfde situatie zouden gedragen. De zevendeklassers mogen dit nog deels in het Nederlands doen en de andere helft in het Engels, achtsteklassers moeten dit verslag in het Engels doen.

Een andere film, een van mijn all time favourites zelfs (ik heb er twee) die ik graag kijk (maar pas vanaf einde klas acht, begin klas negen) is 'Shawshank Redemption', een gevangenisfilm met de prachtige tagline 'Fear can hold you prisoner, Hope can set you free'.Hoe mooi is het om een film met zo'n boodschap te kunnen delen met een klas? Enige nadeel is dat ik van deze film nog nooit een exemplaar heb gevonden met Engelse ondertitels, en dus kijken we deze zonder ondertiteling. Mijn ervaring is dat leerlingen dat moeilijker vind dan met ondersteuning in de vorm van ondertitels, zelfs al is dat in dezelfde taal als het luisterdeel. De film is echter zo mooi, dat ik 'm er in hou, ondertitels of niet.

Mijn andere favoriete film is 'Juno'. Een geweldige feel good film over een tienermeisje dat ongepland zwanger raakt en haar kindje wil laten adopteren. Eigenlijk is het gewoon een liefdesverhaal, maar dan een heel ongebruikelijke. 'Juno' laat ik pas zien midden 9e klas. Ze krijgen bij biologie dan ook de onderdelen 'voortplanting' met een stukje seksuele voorlichting, en dit sluit daar goed op aan. Ontroerend mooi, en dat vinden de leerlingen meestal ook.

De plank misgeslagen
Bijna alle films die ik laat zien ken ik goed. Afgelopen jaar wilde ik weleens wat anders en heb ik een paar films gekozen die ik zelf nog niet eerder gezien had. Eentje daarvan ('the Haunted Mansion') bleek een regelrechte flop, wat een waardeloze film was dat zeg! Enige pluspunt was dat het een redelijke korte film was. Gelukkig. Nooit meer. Next!


De andere films waren ontdekkingen. 'The Curious Case of Benjamin Button', een mooi en lang liefdesverhaal waar een stoere negende klas heel stil van werd. En waarbij deze juf bij het einde een paar traantjes wegpinkte. 'Nicholas Nickleby', de filmische bewerking van het boek van Charles Dickens, de perfecte film voor een lieve, romantisch ingestelde zevende klas met een sterk gevoel voor rechtvaardigheid. Zelden heb ik een klas zo zien meeleven met een verhaal. En ikzelf ook trouwens. Wat een meesterlijke verhalen schreef die Dickens toch. Dat was de klas helemaal met mij eens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten