Een
van de dingen die een Vrijeschool anders maakt dan andere scholen
zijn de jaarfeesten. Bij het volgen van de natuur en de seizoenen
hoort ook het vieren van de feesten die met elk jaargetijde verbonden
zijn.
Michaëlsfeest
Elk
feest heeft z'n eigen symboliek en achtergrond. Zo wordt aan het
begin van het schooljaar, rond 29 september het Michaëlsfeest
gevierd. Dit herfstfeest is verbonden met het verhaal van Joris (een
andere verschijningsvorm van Michaël) en de Draak. Michaël was een
van de aartsengelen en door de draak te verslaan overwon hij de
krachten van de duisternis. Het verhaal kun je gebruiken om te
beseffen dat wij als mensen met ons bewustzijn wakker moeten zijn om
het kwaad in de wereld (en ons zelf!) te doorzien. En dat er moed
nodig is om dit te overwinnen. Het is ook het eerste feest om ons
voor te bereiden op de komst van kerstmis.
Bij
onze school wordt het als een sportieve activiteit gevierd waarbij
leerlingen soms ook iets moeten overwinnen, hun moed moeten tonen. We
komen met zijn allen samen op een mooi terrein met water, waar de
leerlingen in teams met mensen uit alle klassen door elkaar heen, in
een circuit allerlei lichamelijke inspanningen tonen. Er zijn
activiteiten verbonden aan de elementen water, lucht, aarde en vuur
en bij allemaal werken de leerlingen samen om elkaar te helpen alles
tot een goed einde te brengen.
Kerstviering
De
vier weken voor kerst is de tijd van advent. Aan het einde van die
advent vieren we met de hele school kerst, het winterfeest. Hierover
zal ik volgende keer uitgebreid vertellen.
Voorjaarsconcert
Waar
de beweging in de natuur vanaf de herfst steeds meer naar binnen
gericht werd, en in de winter tot een stilstaand, doods hoogtepunt
kwam, begint alles in de lente weer opnieuw te ontwaken. In de natuur
en in onszelf. De lente is de tijd om weer naar buiten te treden,
zoals de uitbottende knoppen aan de takken en de vogels die hun lied
weer laten klinken.
Op onze school doen wij dat ook, letterlijk.
Vanaf het begin van het schooljaar wordt er al gerepeteerd en
voorbereid, maar in de weken rond maart, april, zo voor Pasen wordt
dit steeds intensiever, om te eindigen in een serie concerten. De
hele school; leerlingen, docenten, ondersteunend personeel en ouders
werkt eraan mee en het resultaat -dat ik nu een aantal keren heb
mogen meemaken- is een professionele voorstelling, met popliedjes,
percussie, zelf geschreven en gecomponeerde kleinkunstliederen en een
klassiek koor die de prachtigste werken tot gehore brengen. Wat een
manier om het voorjaar mee te beginnen! Ik vind het ontroerend en
indrukwekkend, en ik ben daarin niet de enige.
SintJansfeest
Het
laatste van de vier feesten die gevierd worden is het zomerse Sint
Jansfeest dat rond 24 juni gevierd wordt. De beweging naar buiten toe
waarbij het voorjaarsconcert een eerste aanzet was is nu tot volle
wasdom gekomen, en het is het meest uitbundige feest van alle
jaarfeesten. De naamgever van deze dag is Sint Jan, Johannes de
Doper, en het feest is bedoeld om de natuur in al zijn uitbundige
kracht van dit moment waar te nemen en te ervaren hoe deze ook in
onszelf leeft. Het is ook een feest van verbondenheid met elkaar.
Op
onze school wordt dit feest gevierd met een wervelend aanbod van
allerlei creatieve en culturele workshops en activiteiten waar de
leerlingen uit kunnen kiezen. Er is muziek, zang, dans en er branden
vuren in vuurkorven. Traditie is om aan het einde van het feest over
een van de vuren te springen, als loutering. Alhoewel ik via een
collega ook gemerkt heb dat het ook een moment is om goed door je rug
te gaan. Oppassen dus.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten