donderdag 8 februari 2018

Talent

Sommige kinderen hebben het vermogen om zich in een vak enorm te onderscheiden, terwijl ze bij andere vakken goede, maar gemiddelde leerlingen zijn. 



Rapportvergadering
Iedere docent heeft zijn eigen beeld bij elke leerling, gebaseerd op zijn of haar ervaringen met diegene. Tijdens rapportvergaderingen worden deze naast elkaar gelegd en bij de meeste kinderen komen de beelden van de docenten redelijk overeen. Er zijn leerlingen die zwak zijn in talen en juist sterker in exacte vakken, of in creatieve doe-vakken. De talendocenten zien dan ongeveer hetzelfde gedrag en resultaten bij hun lessen en de wis- en scheikundeleraren zien beide weer iets anders. Of de teken- en textieldocent hebben eenzelfde soort ervaring. Of de l.o. meester en de docent dans. 

Zo ontstaat dan een compleet beeld waarin iedereen zich kan vinden. De mentor wordt voorzien van aanvullende informatie, er worden tips en adviezen gegeven en dan wordt er over gegaan naar de volgende leerling.

Uitzonderingen
Bij de leerlingen die in de categorie vallen waarmee ik begon is dat echter anders. Ik heb dit in mijn carrière een aantal keren meegemaakt, maar eenmaal was dat zo sterk dat ik er enorm door werd verbaasd. 

Ik ben zoals jullie weten een juf die Engels geeft. Soms zijn er leerlingen die daar echt iets mee hebben. Een enkeling komt daarmee naar mij toe, en vertelt wat hij of zij al kan of doet met de taal. Er zijn er ook die niets zeggen, maar waarvan ik kan zien dat ze echt mee doen, er plezier aan beleven en waarbij duidelijk is dat het ze makkelijk af gaat.

Toppertje
Zo kwam ik een meisje tegen dat in de zevende klas al boeken in het Engels las die andere kinderen in de negende klas pas lezen (en dan nog met moeite). Als ze iets moest vragen deed ze dat vlotjes in het Engels, zonder er over na te denken. Haar cijfers zaten altijd aan de top van de klas, maar het hoogtepunt kwam toen ze voor een vrije opdracht zes lessen lang haar eigen ding mocht doen en met een uitgebreid kort verhaal kwam.

Zelden was ik zo onder de indruk. Een prachtig verhaal, met flashbacks naar vroeger, vooruitblikken naar de toekomst, een filosofisch werk over wat nu realiteit is en wat niet. En nagenoeg foutloos. Als een negende klas leerling dit had ingeleverd was het een goede opdracht geweest, maar dit was een zevendeklasser! Ik was zo trots dat ik het werk kopieerde, aan haar mentor liet zien en mee naar huis nam. Dit wilde ik bewaren.

Verrassing
Toen er een advies moest worden gegeven was voor mij duidelijk dat zij door moest gaan naar de klas met het hoogste niveau. Echter bleek tijdens de rapportvergadering dat ik de enige was met dit beeld. Kijkend naar haar cijfers en luisterend naar mijn collega's was ik het met hen eens dat gebaseerd op haar resultaten en niveau ze naar een andere klas zou moeten doorstromen dan ik eerst dacht. Ik ben daarvoor en daarna niet weer een leerling tegen gekomen die bij een vak zo enorm met kop en schouders boven de rest uitstak, en bij andere een goede gemiddelde leerling was.


Ik weet dat er plannen zijn om leerlingen die op een bepaald niveau eindexamen doen toe te laten staan een of twee vakken op een hoger niveau af te sluiten. Je zou dan bijvoorbeeld een havodiploma kunnen halen, met de aantekening dat Engels op vwo niveau is behaald. Ik wist aanvankelijk niet wat ik hiervan moest denken, en als docent kan ik hier praktische bezwaren bij bedenken (hoe vul je dit praktisch gezien in?), maar als ik kijk naar die ene leerling kijk van toen, kan ik me er veel bij voorstellen. Sommige leerlingen blinken nu eenmaal op een specifiek gebied uit, en misschien is dit een kans om hen op dat gebied tegemoet te komen. Ik gun het mijn leerling van toen in elk geval van harte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten