maandag 31 juli 2017

Zomervakantieberichten III

Harrie Jekkers was ooit ook leraar. Ik wist dit al langer, van mijn leraar Nederlands. Deze studeerde namelijk in Den Haag en kende Jekkers van de universiteit. Heel interessant vond ik dat als leerling, het maakte mijn docent ook een klein beetje beroemd immers. Maar Harrie Jekkers was in tegenstelling tot mijn meneer van den Oever geen leraar Nederlands, maar Engels. Kijk, dat geeft een band.


Zijn ervaringen zijn voor mij niet alleen hilarisch, maar ook heel herkenbaar. Zo ontving ik ooit een verhaal waar de zin 'What is it early Sherlock Holmes.' in voor kwam. Ik snapte er geen jota van. Het hele opstel was duidelijk gegoegel transleed, maar deze zin sloeg helemaal nergens op. Tot ik besefte wat de vertaling van 'early' is in het Nederlands. Toen begreep ik zowel de zin, als de fout. Nog meer (en leukere) van dit soort fouten vind je in het volgende verhaal.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten