In
blogland kom je ze regelmatig tegen: tags. Een riedeltje vragen die
door verschillende bloggers worden ingevuld. Een soort vriendenboekje
– waar ik overigens ook dol op ben- voor volwassenen, maar dan
anders. Een hele tijd terug kwam ik er eentje tegen en bedacht toen
dat ik ook wel eens zulke vragen zou willen beantwoorden.
Dus
vandaag de zogenaamde 'kort maar krachtig' tag, maar dan op zijn juf
Jolanda's. Gaan we.
Stom:
Achterstallig nakijkwerk en nodeloos lange, volstrekt nutteloze
vergaderingen (tijd waarin ik had kunnen werken aan het nakijken van
achterstallig nakijkwerk.) (Gelukkig is dat laatste op mijn huidige
school niet gebruikelijk, maar ik heb op scholen gewerkt... Poe!)
Oh
en lesgeven in een ander lokaal dan waar al mijn spullen liggen. De
hele dag rennen en vliegen om alles te vinden wat ik nodig hebt,
nooit leesboekjes in de buurt als ik die moet hebben, met zweetoksels
trap op, trap af om weer iets te pakken en terug te hollen... Bah!
Allerstomst:
Achterstallig nakijkwerk en ouders die nadat je jarenlang tijd hebt
besteed aan extra begeleiding voor hun kind de vraag mailen of ik een
beetje extra aandacht in de les zou kunnen besteden aan zoon of
dochter. Wat denken jullie dat ik al die tijd heb gedaan?!
Oh,
en zogenaamd grappige opmerkingen over docenten die het zo makkelijk
hebben, want altijd vakantie immers. Heel, heel stom.
Dag
met een gouden randje: Als
ik goede lessen heb voorbereid, precies weet wat ik ga doen, alles
klaar heb liggen, zonder problemen mijn lessen kan geven en dan merk
dat leerlingen het fijn vinden om in de klas te zitten. Dat zijn
fijne dagen. Of als leerlingen nog even blijven hangen om te blijven
kletsen. Word ik altijd vrolijk van.
Leukste
liedje:
Ik behandel veel en vaak liedjes in mijn lessen. Sommige omdat ze
grappig zijn, goed te verstaan of te begrijpen, maar allemaal ook
omdat ik ze leuk vind. En ik kies dan meestal liedjes uit met een
tekst waar we het nog eens over kunnen hebben. Zoals
deze
bijvoorbeeld.
Houd
van:
Engels, geschiedenis, lesgeven. En al die leuke kindjes die voor mijn
neus staan natuurlijk!
Nooit
gedacht:
dat ik op een vrijeschool zou lesgeven. Heel erg fijn!
Genieten:
Als alles vloeiend verloopt, ik in een flow zit. De hele dag in het
Engelse lokaal lesgeven helpt hier enorm bij.
Bang
voor:
weinig. Die ene keer dat ik zeven maanden zwanger was, les gaf op een
landbouwschool en een jongen van bijna twee meter zo boos op mij was
dat hij dreigde mij door het raam te smijten deed ik wel een stapje
naar achter. Enige keer dat zoiets ooit gebeurde gelukkig.
Hekel
aan:
achterstallig nakijkwerk, en dan met name de ingewikkelder soort:
zinnetjes, boekverslagen, kijk-en luisterverslagen. Dat soort dingen.
Een lekker meerkeuzetoetsje, of woordjes so kan ik er altijd wel bij
hebben, daar beleef ik lol aan. Aan een goed verslag ook wel, maar
als je er 60 hebt liggen wordt het wel snel minder leuk.
Lekkerste
weer:
als het maar mild is. Niet te warm (concentratie wordt dan nihil in
de klas), niet te koud (hoewel dat qua concentratie beter schijnt te
zijn), niet te zonnig (want dan wil iedereen – ik inclusief -
eigenlijk naar buiten) niet teveel sneeuw (zie opmerking bij zonnig)
en niet teveel regen (wordt iedereen – inclusief ik- een beetje
somber van). Gewoon mild en gemiddeld. Met een plots opstekend
briesje en fijn zonnetje op het moment dat ik school uitstap.
Leukste
leeftijd:
Alle leeftijden zijn leuk om les te geven.
Spijt
van:
Een opmerking die ik maakte over mensen die langzaam hun boeken
pakten. Ik had niet opgemerkt dat een heel lief klein meisje – die
altijd haar zaakjes in orde had, maar enorm onzeker was- ook niet
haar boeken had gepakt. Juist zij voelde zich aangesproken en barstte
in huilen uit. Niet goed aangepakt, juf.
Geen
tijd voor:
pauze. Ik zou heel graag 45 minuten pauze willen tussen de middag,
want in de praktijk hou ik meestal net 10 minuten over om te lunchen,
naar wc en drinken. Dat laatste doe ik ook veel te weinig als ik
werk. Niet goed, maar ja, de nieuwe les begint alweer…
Lekkerste
eten:
Aan het einde van het jaar houd ik graag een afternoon tea met mijn
klassen. Ik zorg voor de (ijs)thee, zij nemen hapjes mee. Sommige
klassen maken daar echt een feest van.
Fijnste
vakantieland:
Engeland, Schotland, Ierland en Wales. Yes, please.
Vreselijk
goor:
Kauwgum onder tafels en leerlingen die rochelend in hun hand hoesten
en je dan een hand geven. Altijd een flesje handgel in de buurt
houden voor dat soort situaties.
Mezelf
een duwtje geven:
Om toch die grote stapel voor me te nemen en die rode pen op te
zoeken.
Wil
nog:
lessen voor mijn 7e klassen ontwikkelen waarbij ik het hele jaar geen
methode gebruik en via verhalen vertellen, lezen, luisteren en
schrijven hen evenveel laat leren.
Mis
een beetje:
alle leuke collega's die ik op andere scholen achter heb gelaten.
Dansen:
Niet
teveel, maar voorzichtig een beetje mee bewegen tijdens de repetities
van het voorjaarsconcert, tijdens het zelf zingen bij de kerstviering
en bij het laten luisteren naar liedjes tijdens de les. Op geen
enkele school kan ik af en toe zo dansen als op deze!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten