Op
geen enkele andere school ben ik zoveel supertof uitgevoerde
opdrachten tegen gekomen als op deze school. Ik sta af en toe
versteld van de creativiteit van mijn leerlingen.
In
mijn Engelse lessen mogen de leerlingen in de 8e klas (tweede klas in
regulier onderwijs) gedurende zes lessen, twee weken lang, werken aan
een zelfgekozen project. Ze kunnen hierbij kiezen voor het dr.Who
project, waarbij ze eerst kennismaken met deze iconische tv held,
leren hoe je een script voor een televisieserie schrijft en
vervolgens schrijven ze zelf een script voor een scene van ongeveer
vijf minuten. In het Engels natuurlijk, duh!
Ze
kunnen ook kiezen voor het maken van een Engelstalig tijdschrift, of
een zogenaamd 'Individual project'. Dit houdt in dat ze zelf een
onderwerp kiezen waar ze in geïnteresseerd zijn en zich hierin gaan
verdiepen. Ze moeten er dan Engelstalig onderzoek naar doen en dit
verwerken in een Engelstalig product. Zo heb ik filmpjes gekregen
waarin videogames nauwkeurig werden geanalyseerd en gerecenseerd, een
presentatie gezien waarin werd verteld over de Amerikaanse eetcultuur
en de prachtigste tijdschriften. Kijk, zoiets nakijken is dus nooit
vervelend!
Ik
heb ook eens samen met een collega een periode geschiedenis gegeven.
De industriële revolutie. Mijn collega gaf drie dagen per week (drie
weken lang) het feitelijke deel van de periode, met een
periodeschrift en periodetoets. Ik gaf twee dagen per week, dus zes
dagen in totaal een andere verwerking. Ik vertelde de verhalen van
mensen die van belang waren geweest voor die Industriële revolutie
en liet de leerlingen werken aan een zelfgekozen opdracht.
Werkstukken, posters, maquettes, filmpje, ze mochten iets kiezen wat
zij het fijnste vonden. Hierin moesten ze laten zien wat zij hadden
geleerd over deze periode en er moest een van de bekende figuren uit
die tijd in voor komen. Er was een leerling die een film gemaakt
heeft die ik thuis met mijn hele gezin heb bekeken. Wat geweldig!
Iets
anders waar ik van onder de indruk ben is het eigen initiatief van
leerlingen. Bij mij wordt veel film gekeken. Vanwege de
onderdompeling, een beetje voor de leuk, maar ook om er iets mee te
doen. Een kijk-en luisterverslag: waar ging de film over, waar en
wanneer speelt het zich af, wie zijn de hoofdpersonen, wat vind jij
van hun gedrag, wat is de kwestie waar de film over gaat, hoe zou jij
je gedragen als jij zoiets zou meemaken, etc.
Vorig
jaar had ik met een van mijn klassen de film Coraline gekeken en wie
schetst mijn verbazing toen een van de leerlingen bij haar
filmverslag met een extra bijlage aankwam? Een eetbare!
Zeg
nou zelf, op een school mogen werken met zulke leerlingen, dat wil
toch iedereen?!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten