(vorige
keer vertelde ik over hoe kinderen benaderd worden in het onderwijs.
Over hoe vooral het hoofd aangesproken wordt. Deze keer ga ik hier
verder op in.)
Dit
hele principe vind ik dus zum kotzen. Ik besta uit meer dan mijn
hoofd, jij hoogstwaarschijnlijk ook, en kinderen zeker. Kinderen
leren op zoveel manieren. Door te spelen, te tekenen, te dansen, te
bewegen. Maar er wordt hen zoveel ontnomen door alles wat
tegenwoordig moet. Verplicht een x aantal woorden kennen in groep
twee. In groep 3 huiswerk mee voor aardrijkskunde. Citotoetsen met al
in groep 5 waar al een eerste advies voor het voortgezet onderwijs
uit voortvloeit. Wat een enorme onzin! En wat een bak met ellende.
De
wortel van alle kwaad
Natuurlijk
doen scholen hun uiterste best en ik spreek vaak basisschoolleraren
die balen van wat er moet gebeuren. De meeste scholen gaan zo
flexibel mogelijk om met alles wat het Ministerie hen oplegt, maar
kom op! Er is toch iets mis, als je je als school in bochten moet
gaan wringen om een kind een jaar langer in groep twee te laten.
Iedereen moet doorstromen, iedereen moet door. Zo snel mogelijk op
een liefst zo hoog mogelijk niveau door het onderwijs heen. Een jaar
langer op school kost geld en kenniseconomie of niet, er moet wel zo
min mogelijk doekoe aan worden uitgegeven. Uiteindelijk draait het
gewoon ook om de centjes.
Geen
enkele zin
Wat ik
zo naar vind is die gedachte die erachter zit. Om terug te komen op
het voorbeeld van kinderen langer laten kleuteren, laatst was
hierover groot nieuws. Nu kijk ik dat niet, maar zoals dat gaat
bereikte het mij via via toch. Wat was dat nieuws? Nou, er was dus
uit onderzoek gebleken dat een extra jaar in groep 2, voor kinderen
die nog niet toe zijn aan groep 3 niets oplevert. Geen enkele zin,
niet meer doen. Goed nieuws voor staatssecretaris Dekker van
onderwijs, die in september 2016 nog vertelde dat hij zich zorgen
maakt omdat veel te veel kinderen een jaar extra in groep 2 blijven.
Hij wees naar dat onderzoek waaruit blijkt dat kinderen niet
profiteren van dat derde kleuterjaar en verwacht dat scholen hun
maatregelen zullen nemen.
Maar
als je dan kijkt waarom kinderen volgens de onderzoekers niet
profiteren van een jaar langer kleuteren dan blijkt dat kinderen die
dat hebben gedaan in groep acht even hoog op de citotoets scoren dan
kinderen die zonder extra jaar door zijn gestroomd. Cognitief gezien
levert het niets op. En dat is de crux. Dat is waar ik tegenaan loop,
dat is waar ik zo enorm spinnijdig van kan worden. Die volslagen
beperkte redenatie. Cognitief gezien levert het niets op, dus levert
het niets op. Iets heeft alleen maar nut als je er cognitief gezien
slimmer van wordt. Iets is alleen maar goed en nuttig als het hogere
citoscores oplevert. Al het andere is niet slechts van ondergeschikt
belang, het is van nul en generlei belang. Telt niet mee, doet er
niet toe.
Argumenten
dat sommige kinderen het sociaal-emotioneel nodig heeft om nog wat
langer te spelen? Irrelevant. Cito score is hetzelfde in groep 8. De
redenatie dat kinderen die naar groep 3 moeten voordat ze er qua
ontwikkeling aan toe zijn, onzeker kunnen worden en makkelijk
faalangstig worden, en dat hun hele leven met zich mee dragen? Niet
van belang, want cognitief schiet je er niets mee op.
(nu
ik echt op dreef ben, wijd ik er nog een blogbericht aan. Volgende
keer laatste deel van mijn betoog tegen 'hersenen op benen')
Geen opmerkingen:
Een reactie posten