maandag 13 november 2017

Schooluitjes

Mag ik van u een patatje speciaal, zonder schooluitjes? Slechte woordgrappen, ze kosten mij werkelijk geen enkele moeite. Ik zal me in de rest van dit stukje proberen in te houden.
Excursies
Ik heb in mijn loopbaan inmiddels een behoorlijk aantal uitjes en excursies meegemaakt. Tijdens mijn allereerste stage (op mijn eigen oude middelbare school nota bene) viel ik direct al met mijn neus in de boter: een dagje Amsterdam, met bezoek aan het Amsterdams Historisch Museum (door mijn stagebegeleider omgedoopt tot Amsterdams hysterisch museum. Ook al zo'n woordgrappenmaker was dat) en een rondvaart door de grachten. Ik had weinig stress, de leerlingen waren braaf en het voelde als een betaald dagje uit.

Biologie

Later ging ik als bevoegd docent mee op excursies naar toen nog het Noorder Dierenpark te Emmen. Behalve taart eten in het restaurant (op kosten van de baas) bestonden deze ook uit rondleidingen achter de schermen. Ik heb zo met leerlingen pinguïns mogen voeren, een kijkje genomen in de keuken (dode kippen! Meelwormen! En die laatste mocht je ook nog voelen. Dikke vette echt-mooi-niet!) en bovenaan het haaien aquarium gestaan. Alleen die keer dat ik ingedeeld was om achter de schermen van het rattenriool te mogen kijken met een groepje leerlingen heb ik vriendelijk bedankt. Een docent die begint te gillen van angst leek mij een iets minder professionele vorm van begeleiding. 

Geschiedenis
De leukste excursie die ik heb meegemaakt was eentje van het vak geschiedenis. We gingen naar het Archeon. Dat vond ik geweldig; levende geschiedenis! En opnieuw appeltaart op kosten van de school. Niet mijn eigen school dit keer, maar de toenmalige school van mijn dochter. Tijdens het gladiatorengevecht in de arena kreeg ik toen een telefoontje van de (inmiddels geen) rector (meer) van mijn huidige school: ik had de baan gekregen. Nog meer reden om daar met een opgetogen gemoed rond te lopen.

Met de school waar ik nu werk ben ik ook mee geweest op excursie; naar Nemo en het Amsterdams Scheepvaartmuseum, in het kader van de projectweek 'ontdekkingen' voor zevende klassen. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar vermoed dat er op die dag op enig moment ook een appeltaartje genuttigd is. Wat ik wel weet is dat ik het erg leuk vond om in Nemo rond te lopen met leerlingen. Heel veel te zien en (duh) te ontdekken. Geslaagd uitje.

Slapen
Behalve excursies van een dag ben ik mee geweest met meerdaagse excursies of reizen. Een keer begeleidde ik een brugklas tijdens hun introductiekamp (maar bleef daarbij niet slapen, dat was mij iets teveel van het goede met nog een kleine baby thuis) en ik ben mee geweest met een reis naar de Ardennen met een negende klas waarvan ik mentor was. Nu heb ik een gestel die minder energie en meer behoefte heeft aan rust dan de gemiddelde mens, en na deze reis was ik gesloopt. Het was leuk, en waardevol om zo met een groep te beginnen, maar voor mijn gezondheid niet goed. Na deze survivalreis was ik wekenlang vermoeid en door een verminderde weerstand werd ik korte tijd erna een hele tijd ziek.


Ik hou het dus maar bij de wat kortere en minder vermoeiende excursies, maar ik blijf ze leuk vinden, die schooluitjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten