Soms
kom je leerlingen tegen met wie je een speciale klik voelt. Iets van
begrijpen, of gedeelde interesses, ik weet niet wat het is, maar er
is iets anders.
Zelf
had ik dat vroeger ook met een van mijn leraren. Zelfs toen ik nog
les van hem had, kon ik af en toe in pauzes met hem praten zoals ik
ook met een leeftijdsgenoot sprak. Soms kom ik hem nog weleens tegen
als ik terug ben in het leuke Friese stadje waar ik het grootste deel
van mijn leven woonde.
Rustige
aanwezigheid
Later
heb ik dat andersom ervaren toen ik op een Montessorischool werkte,
mijn eerste baan. Er was een meisje die net wat anders was dan de
rest van de klas; rustiger, serieuzer, belangstellend voor anderen.
Omdat ik bij haar het gevoel had – wat achteraf bleek te kloppen-
dat ze soms meer voor anderen zorgde dan voor zichzelf, vond ik het
fijn om af en toe even wat meer aandacht aan haar te besteden.
Toen
ik voor een workshopweek bedacht dat ik wel een workshop 'zoek je
rust' wilde geven; een combinatie van yoga, mindfulness en meditatie,
leek zij mij een goede kandidaat om mij daarbij te assisteren. En dat
was ook zo. Zelden heb ik zo prettig met iemand samen gewerkt! Ze
dacht met me mee, bedacht oplossingen voor kwesties die zich
opwierpen en tijdens de workshop zelf was ze een heerlijk rustige
aanwezigheid die scherpe observaties deed die mij nieuwe inzichten
gaven over de deelnemende leerlingen. Ik was onder de indruk. Nog
steeds wel, eigenlijk.
Jaren
later kwam ik haar tegen toen ze al studeerde, en we kletsten verder
alsof we elkaar gisteren nog hadden gesproken.
Onder
de indruk
Het
gebeurt niet vaak, maar heel zelden gebeurt het wel degelijk dat ik
iemand in mijn klas tegenkom waar ik niet alleen een klik mee hebt,
maar die ik als mens bewonder. Ik ben de docent, het kind is de
leerling, maar desondanks zijn zij mensen die mij nog het een en
ander te leren hebben. Voor de mensen die aan spiri-wirualiteit doen:
oude zielen. Voor de mensen die daar niks van moeten hebben:
bijzondere kinderen.
Zo
heb ik vrij recent nog iemand in de klas gehad die enorm serieus
bezig was (en is) met kunst, met name het maken van
(animatie)filmpjes. Aanvankelijk gaf ik deze leerling alleen Engels,
maar later werd ik ook de mentor. Tijdens de Engelse les was hij me
al opgevallen en toen we op een dag te spreken kwamen over wat hij
maakte zag ik iets dat ik moeilijk onder woorden kan brengen, maar
het maakte dat ik meer wilde weten. Over hem, over waar hij mee bezig
was, over zijn beweegredenen, ik weet het niet.
Die
kans kwam al vrij snel, omdat hij mee deed aan een kunstroute
waarvoor hij een animatiefilm had gemaakt. Ik mocht de DVD hiervan
hebben, en ik was ervan onder de indruk. Ik heb de film met mijn
gezin bekeken, in de docentenkamer neergelegd met een briefje erbij:
dit moesten meer mensen zien! De leerling had echt iets bijzonders
neergezet, en met name het verhaal achter het filmpje, de manier
waarmee hij bezig was met zijn ambitie, zijn passie, zijn talent,
maakte dat ik bewondering voor hem kreeg. Tijdens de jaren als mentor
is dat alleen maar meer geworden. Wat een uniek, mooi mens!
Inmiddels
geef ik deze leerling geen les meer, maar het is iemand die ik hoop
te blijven volgen. Ook een juf is nooit uitgeleerd immers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten