maandag 26 maart 2018

Paaslessen


Het leek me leuk om eens wat meer te vertellen over wat ik in de klas zoal uitspook. Qua lessen, bedoel ik in dit geval. Ik heb hier al eens verteld over de adventlessen die ik de laatste drie weken voor de kerstvakantie geef, en omdat deze week Pasen al in de lucht hangt is het vandaag tijd voor mijn paaslessen.

Bron: Pixabay.com

Eerst het voorjaar, dan de eitjes
Op een Vrijeschool worden de seizoenen gevolgd, ook in wat we bij vaklessen doen, dus is het volstrekt logisch dat bij de Engelse les aandacht wordt gegeven aan de lente. Ik doe dat door middel van het reciteren van een schattig lentegedichtje. Daarna is het al vrij snel tijd voor Pasen. Ik heb dit door de jaren heen op verschillende manieren gedaan; leerlingen vragen laten beantwoorden waarbij de combinatie van de juiste antwoorden een code opleverde. Vervolgens mochten ze in de klas op zoek gaan naar door mij verstopte eieren en het ei opzoeken met hun code. In dat plastic ei zaten dan voor ieder een klein paaseitje. Heel leuk, maar wel een flink karwei. Elk duo moest andere papieren (met verschillende codes) want anders is de hele klas op zoek naar hetzelfde ei. En elk uur moesten leerlingen even buiten wachten terwijl ik met zweet op mijn voorhoofd de eieren snel verstopte. De laatste jaren maak ik me er daarom iets makkelijker van af, met een paasquiz. 

Quiztijd!
De basis van de lessen is altijd een tekstje die ik ooit tegen kwam in een reclamefolder van een Noord-Ierse supermarkt, toen ik daar voor mijn studie een tijdje doorbracht. Het was toen ook rond Pasen en in het foldertje stond tussen de reclame voor 'egg-stra special' paaschocola allerlei informatie over de oorsprong van Pasen en de voorlopers van dit feest. Dit tekstje gebruik ik om de leerlingen te laten lezen, spreken, luisteren, samenwerken en iets te leren over Easter. Hoe? Het is een best moeilijke tekst, met veel moeilijke woorden. Een leerling krijgt alleen de tekst, een tweede leerling krijgt de vertaling van de moeilijke woorden. Ze moeten dan samenwerken om er zo achter te komen wat er nu precies staat.

Ook spreken en luisteren
Er zijn nog twee leerlingen in het groepje die de tekst niet mogen zien, maar zij moeten straks wel de vragen van de quiz beantwoorden. Dit betekent dat er opnieuw moet worden samen gewerkt: zij moeten vragen stellen aan leerling een en twee en aantekeningen maken (alles in het Engels natuurlijk) over de informatie in de leestekst. Al met al zorgt dit ervoor dat ze alleen verder kunnen komen als ze goed samenwerken en allemaal mee doen. Natuurlijk zitten er ook leerlingen tussen die minder goed zijn in Engels, maar met z'n vieren komen ze zo een heel eind.

In de laatste tien, vijftien minuten spelen we dan de quiz. De leerlingen verlaten de les niet alleen met een paaseitje (deze juf  houdt nu eenmaal van uitdelen) maar ook met kennis die de meesten nog niet hadden.

Nu jullie...
Ben ik benieuwd of jullie de vragen in de quiz goed zouden beantwoorden. Ik zal ze niet allemaal doen, maar een paar. Gewoon voor de gein. Doen jullie mee? Doe ik voor deze ene keer de vragen in het Nederlands.

1. Wat is de belangrijkste datum op de christelijke kalender?
A. Kerstmis
B. Vastentijd
C. Pasen

2. Wat werd er vereerd tijdens heidense lentefestivals?
A. Konijnen en eieren
B. Mythologische godinnen
C. Een heilige boom

3. Wat was de naam van een heidens lentefestival?
A. Astora
B. Ostoro
C. Ostara

4. De traditie van het eieren zoeken ontstond in de tijd van welke overheersers?
A. De Barbaarse
B. De Romeinse
C. De Griekse

Ik laat het hier even bij. De antwoorden krijg je aanstaande maandag van me, samen met een korte Paasherhaling. Een gewoon nieuw bericht krijg je voor deze ene keer (ivm Pasen) volgende week donderdag. 

Laat je nu een reactie achter, hier of op FB, met jouw antwoorden, krijg je van mij een paaseitje!



Bron: Pixabay.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten