maandag 16 april 2018

Taligheid


Ik hou van taal en van woorden. In het Nederlands, Fries, Duits, Frans en Engels. Van deze vijf talen zijn het Nederlands, Fries en het Engels mijn favoriet.

Hoewel ik ook kan genieten van een mooi schilderij en van (instrumentale) muziek, word ik gewoon het snelste geraakt door woorden, taal.

Ik ben niet de enige, het merendeel van de mens is taalgevoelig. Dit maakt het vaak lastig voor mensen die anders zijn ingesteld; de beelddenkers. In mijn lessen probeer ik - hoe moeilijk ook bij een bij uitstek 'talig' vak zoals Engels - hier zo goed mogelijk bij aan te sluiten (ik schreef er hier al eens eerder over.)

Toch doe ik -onvermijdelijk als het is als je een taal geeft- veel met woorden. Ik spreek Engels in de klas, lees voor, laat films en filmpjes zien in het Engels, maar laat kinderen zelf ook veel doen met woorden. We reciteren Engelse gedichten en ik laat ze schrijven; verhalen, maar ook gedichten. Allerlei soorten, van acrostichon via elfjes en rondeel tot sonnet-achtige gedichten, maar ook een vijf-minuten-gedicht, of een zotte-zinnen-gedicht. Voor de kinderen soms een worsteling, maar ook een ontdekking: ze kunnen vaak zoveel meer dan ze zelf denken.

En ik geniet van hun dappere pogingen om hun prille kennis van de taal om te zetten in iets van schoonheid.

Bron: Pixabay.com


Iets anders waar ik op hamer, ongeacht welke klas, welke leeftijd of welk niveau ik lesgeef: woordenschat. Vaak kennen leerlingen een paar woorden en blijven die gebruiken. Tot aan de examenklas zijn er kinderen die 'nice' blijven zeggen (of schrijven) voor alles wat ze leuk vinden. Hun birthday? Die was nice. Presents? Ook nice. Hun vrienden? Nice. Hun sport? Nice. Waarom houden ze zo van die hobby/dat eten / die band/ film/ noem maar op? Nou, omdat die zo nice is. 

Zonde! De Engelse taal is zo rijk, er bestaan zoveel andere prachtige woorden die je kunt gebruiken. Een verjaardagsfeestje kan cool zijn, fun, great, fantastic of zelfs wicked. Desnoods awesome. Cadeautjes wonderful, amazing, unexpected surprises, dazzling of exquisite. Vrienden kunnen fabulous zijn, beautiful, admirable, excellent of brilliant. Eten kan tasty zijn, maar ook delicious of zelfs scrumptious. Favoriete sport/band/film/ noem maar op magnificent, splendid, marvellous, delightful, astonishing of gewoonweg fine. 

De enige manier om meer woorden te gebruiken is ze te kennen, te leren. En dat doe je door woorden te voeden; vandaar al dat lezen, voorlezen, laten luisteren et cetera. 

Zeg nou zelf, het leven wordt toch een beetje mooier als je meer woorden tot je beschikking hebt om het te beschrijven of te ervaren? Of is dat mijn bias als talig mens?

Wat ik wel weet is dat ik onlangs met mijn geliefde in de auto zat, met op de achterbank een van onze dochters met een klasgenootje. We bespraken onze plannen voor de middag en omdat de zesjarige en haar speelkameraadje niet alles hoefde te horen, deden we dat in het Engels. Toen mijn man zei dat we aan het einde van de middag wel een film voor de kinderen op konden zetten 'if they get too rambunctious (onstuimig of wild)' voelde ik mij, dat mag je gerust van me weten, weer een beetje verliefd. Rambunctious!

Bron: Pixabay.com


Want taal mag dan zeg maar echt mijn ding zijn, een mooie man hebben die ook nog eens zulke mooie woorden gebruikt… Daar smelt ik een beetje voor. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten