maandag 8 januari 2018

Eigen kinderen lesgeven

Zoals oplettende lezers en mensen die mij kennen weten heb ik drie prachtige kinderen in nogal uiteenlopende leeftijden en dito karakters. Twee van de drie heb ik inmiddels ook lesgegeven.
Enthousiaste meester
Het begon met een nogal enthousiaste meester in groep 7. We waren nog maar net verhuisd van het leukste Friese stadje naar een niet heel klein Drents dorp, toen de nieuwe meester van mijn oudste dochter in de gaten kreeg dat ik docent Engels ben. Op haar oude basisschool had ik weleens de suggestie gedaan om eens een (paar) lesje(s) Engels te geven, maar daar werd nooit op gereageerd, laat staan dat men enthousiast was. Hoe anders was dat in onze nieuwe woonplaats. 

Oudste's meester vroeg direct of ik les wilde geven aan zijn groep. Het was de bedoeling dat er al in groep 7 Engelse les gegeven werd, en hij had ook wel een methode, maar zijn uitspraak was beroerd en hij voelde zich niet zo op zijn gemak om er veel mee te doen. Voor mensen klaarstaan met een oordeel over de kwaliteit van het onderwijs van vandaag, een kleine kanttekening. We hebben het hier over een meester van de oude stempel (hij ging met pensioen in het jaar dat oudste in de brugklas zat) die muziek maakte, elke week spannende feitenquizjes organiseerde, de leukste creatieve opdrachten gaf en de kinderen regelmatig meenam naar het bos. Een enorm muzikale en creatieve docent dus, maar wiens zwakke plek de Engelse les was.

Strenger
Dus kwam ik, met allerlei ideeën die vrij baan kregen van de meester (en later de meester in groep 8). Ik vertelde verhalen, las voor en het was heel erg leuk. Oudste bleek in de klas een grotere kletskous dan thuis en als er kinderen aan het praten waren was zij daar negen van de tien keer een van. Niet heel erg, want het waren vooral gezellige lessen, maar ik zei er wel wat van. Sterker nog, ik was voor haar net even wat strenger dan voor de rest. 

Al was ze er niet direct blij mee of enthousiast, toch vond zij het niet erg om les van mij te krijgen. Iedereen vond de lessen erg leuk en zij werd nergens op aan gekeken. In groep acht gingen we dus gewoon door en ook nadat mijn dochter van school was gaf ik nog een tijdje Engels aan groep zeven en acht.

Middelste
Bij de middelste was dat anders. Zij wilde in groep drie al graag Engels leren en vroeg mij of ik haar thuis wilde lesgeven. Een tijdje heb ik dat gedaan, een beetje woordjes leren, wat lezen, wat praten. Toen ze in groep vier zat en daar een hele lieve juf had vroeg mijn dochter of ik ook in de klas Engels wilde geven. In overleg met juf heb ik dat een aantal weken gedaan. Niet zolang als toen bij oudste en ook op een andere manier, maar zelden heb ik zulke leergierige kinderen meegemaakt. 

Omdat ik op mijn werk een boek met lesideeën gevonden had gaf ik Engels op z'n vrijeschools: we zongen, zeiden versjes op en deden spelletjes in het Engels. Mijn middelste deed fanatiek mee, net zoals het merendeel van haar klasgenootjes. Dat is deels het verschil tussen groep vier en groep zeven, maar ook tussen oudste en middelste. Middelste houdt van nieuwe dingen leren en is op het streberige af. Als ouder rem ik haar perfectionisme af, als docent was het fijn lesgeven.


Jongste
 
Jongste, nu vijf jaar oud heeft nog niet gevraagd naar Engels. Haar interesses zijn anders. Ze droomt van een toekomst als 'dansarina' en uit zich graag creatief. Zij is gefascineerd door het feit dat ik kan breien en haken, en wil dit graag leren. Ik weet niet hoe oud kinderen moeten zijn om een stel breinaalden te hanteren, ik weet wel dat ik bij priegelwerkjes – zoals een kleintje leren breien- (nog) minder geduld heb dan normaal. Maar bij ons kleine zonnestraaltje durf ik dat binnenkort wel aan. Ben benieuwd hoe zij als leerling is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten