Het
voelt niet of ik al heel lang aan het werk ben als docent, maar zo
langzamerhand voelt alles wel vertrouwder. Ik durf steeds meer los te
laten en te vertrouwen op mijn eigen kunnen. Ik hoef niet alles heel
precies te weten, want ik heb zo door de jaren heen een bepaalde
lesgeefflow bereikt waarin ik makkelijk kan schakelen en improviseren
als iets anders loopt. Dat is het voordeel van ervaring en ik ben er
blij mee, het maakt het lesgeven op een bepaald niveau ontspannen.
Tegelijkertijd ben ik niet iemand die op haar lauweren rust: ik leer
regelmatig bij en probeer graag – met meer of minder succes –
nieuwe dingen uit. Dat houdt het voor mij uitdagend, ik moet er niet
aan denken om elk jaar hetzelfde te doen. Nu werk ik gelukkig ook op
een school waarbij dat niet alleen mogelijk is, maar zelfs
gestimuleerd wordt, en dat is niet overal zo.
Montessori
Ik
heb op verschillende scholen gewerkt. Ik begon, nog voor ik mijn
docentenopleiding officieel had afgerond, op een middelbare
Montessorischool. Dat was lange tijd de leukste school voor mij. Ik
werd er gewoon met Jolanda aangesproken en ik had een fantastisch
contact met mijn leerlingen. Ik voelde me er waanzinnig op mijn
plaats, maar helaas was ik onbevoegd docent en een invaller. Mijn LIO
(leraar-in-opleiding)stage kon ik hier nog wel doen, maar daarna was
het schluss. Jammer maar helaas.
Daarna
heb ik een jaar gewerkt op een zogenaamde scenario-vier-school; het
meest onderwijsvernieuwende schooltype dat we in Nederland hebben.
Leerlingen werkten 's ochtends aan projecten die ze zelf mochten
verzinnen. 's Middags volgden ze de 'rode draad vakken', de reguliere
vakken, zoals Nederlands en Engels. Maar ook deze op een
niet-reguliere manier. Er waren geen boeken, geen materiaal en de
docent die ik verving had niets achter gelaten. Alles moest ik zelf
bedenken, ontwerpen en in elkaar zetten. Leuk, maar wat
arbeidsintensief!! Ik heb er een jaar gewerkt, maar weet niet of ik
veel langer had volgehouden.Het rendement was ook vrij laag, want ik
bedacht heel veel, maar de leerlingen mochten zelf bepalen of, wat en
wanneer ze daar iets mee deden. Ik vind het nog steeds een heel
bijzonder leerconcept, maar voor mijn gevoel werkt het vooral voor
een bepaald soort leerlingen, voor de meeste leerlingen nodigt het
uit tot ongebreideld andere dingen doen. Leer je ook van, hoor, maar
niet direct dat wat je nodig hebt om een middelbareschooldiploma te
halen. Toch jammer als je dat wel wilt.
Stokongelukkig
Ik
heb daarna twee jaar gewerkt op een heel gewone middelbare school.
Dit waren mijn meest ongelukkige jaren. Nou ja, ongelukkig is
misschien een groot woord, maar gelukkig was ik er zeker niet. Ineens
was ik mevrouw en moest ik als autoriteit voor de klas gaan staan.
Alle (nuttige!) workshops docenttalent en rots en water die ik bij
mijn opleiding had gevolgd, ten spijt: ik kon het niet. Althans,
uiteindelijk kon ik het wel, maar zoals ik het toen omschreef: ik had
het wel in mijn vingers na die twee jaar, maar niet in mijn hart. Het
past niet bij mij om zo voor de klas te staan. Ik had weinig ruimte
om iets te doen naast de methode en de planning was moordend, maar
wat ik vooral erg vond, was de afstand tussen de docenten en de
leerlingen. Ik merkte dit toen ik op een dag een oud-leerling van de
Montessorischool tegen kwam en merkte hoe fijn ik van mens tot mens
met haar kon praten. Hoe anders was dit op de reguliere school! Geen
fijn gevoel en dus zocht ik verder.
Zo
kwam ik terecht op mijn huidige school, eentje voor voortgezet
vrijeschoolonderwijs. Wat mij betreft de leukste school van
Nederland, niet alleen voor leerlingen, maar ook voor mij als docent.
Hier kan ik weer de creatieve, betrokken docent zijn die ik ben en is
er weer wezenlijk contact met mijn leerlingen. Niks mevrouw, gewoon
Jolanda. Af en toe zelfs Juf.
Ik
geloof oprecht dat ieder mens niet uit 1 identiteit, 1 'Ik' bestaat,
maar uit meerdere aspecten, meerdere 'ikken'. Ik doe veel dingen, ben
veel verschillends, maar van dat alles is die juf Jolanda toch wel
een van mijn meest favoriete ikken. Het is een titel die ik koester!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten