Een
tijdje terug deelde ik hier al eens hoe een week er voor mij uit kan
zien, vandaag leek het mij leuk om wat uitgebreider een werkdag te
beschrijven. Laten we eens een willekeurige dinsdag nemen.
Het
is dus dinsdag en dat is mijn meest frisse dag. Het is de kortste
lesdag die ik heb en ik heb net vier dagen vrij (althans niet op
school) gehad. Toch zegt dat frisse niets, want alsnog vergeet ik op
zo'n dag regelmatig iets.
05.15
Zo
vroeg gaat vandaag mijn wekker. Ik hou van vroeg opstaan. Ik drink in
mijn eentje in de donkere lege woonkamer een kop goed sterke Earl
Grey, doe een mindfulness oefening en schrijf wat voor het boekenblog
waar ik aan mee werk. Rond half zeven komen de kleintjes beneden en
begint het circus van ontbijt maken, lunchtrommeltjes vullen en
kinderen naar school brengen.
08.30
Vandaag
is er een nieuwe rooster en kan ik iets later dan normaal naar
school. Heel fijn, want zo kan ik tussen de kinderen naar school
brengen en naar de bus rennen toch nog even een stukje typen, een kop
thee drinken en enigszins gehaast iets op mijn knutselzoldertje doen.
Niet heel mindful, maar ik krijg wel het gevoel ook nog met iets
anders dan school bezig te kunnen. Best belangrijk als je weet dat ik
na drie dagen werk vaak zo opgeslokt ben, dat ik tot ver in het
weekend nog constant aan schoolse dingen denk.
10.15
Zo
hol ik dan naar de bus om daar wat aantekeningen te maken over een
nieuw mini-project dat ik met mijn achtste klas ga doen. Zo heb ik
helder wat ik deze les en morgen met hen ga doen. De planningen voor
de zevende klassen en mijn eigen negende klas liggen nog op school,
maar dat geeft niet want ik heb in mijn hoofd wat ik met hen ga doen.
Althans... Ik heb een iets vroegere bus genomen omdat het nieuwe
rooster inhoudt dat ik lesgeef in een ander lokaal dan dat waar al
mijn materialen liggen. Ik moet dus eerst alle spullen voor vandaag
uit de kast in het ene lokaal halen en brengen naar het andere. Kan
ik mooi redden zo. Tot ik ineens realiseer dat ik met de negende een
luistertoets moet oefenen en de spullen daarvoor niet alleen in weer
een ander lokaal liggen, maar zelfs in een van de andere gebouwen...
Heel snel dus daar nog langs. Mijn hoofd draait alweer op volle
toeren en ik dwing mezelf om ook nog een stukje van de busrit stil te
zitten en te ervaren inplaats van te denken. Kalm aan, Lichthart!
10.45
Ik
race langs het ene gebouw, verniel daar onbedoeld een laatje op zoek
naar de juiste sleutel voor de juiste kast (sorry collega...) en loop
snel door naar het andere gebouw. Hier sjouw ik mijn zware koffer
omhoog, loop naar beneden, pak mijn spullen, loop snel naar boven, om
er met armen vol boeken en klotsende zweetoksels achter te komen dat
geen van mijn sleutels passen op de deur van dit lokaal. Een collega
biedt uitkomst. De bel is inmiddels gegaan en ik schrijf snel het
programma van de dag op het bord voor ik de leerlingen handen geef en
binnen laat.
11.15
De
eerste les is een experiment. De leerlingen moeten in teams ieder 1
ronde van een quiz voorbereiden. Ze hebben iets meer opstarttijd
nodig dan ik dacht en ik besluit ter plekke het schema om te gooien.
Improv skills: ik heb ze.
12.00
Eerste
pauze. Voor het lokaal opgeruimd is, is het tien over, en met volle
blaas ren ik naar de wc. In de docentenkamer is er heerlijke soep en ik heb maar liefst tien hele minuten om het op te eten. Na de soep nog een
paar snelle glazen water en met gevulde maag ben ik klaar voor de
tweede ronde.
(en
aangezien ik het idee 'uitgebreider beschrijven' wel heel letterlijk
neem, volgt aanstaande donderdag ook de tweede ronde van dit bericht,
ofwel de tweede helft van deze werkdag)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten