Wat is dat
toch met negatieve opmerkingen, dat die vaak langer blijven hangen
dan positieve? Jaren geleden vertelde een oudere collega mij eens dat
zij drie hele lange dagen werkte, dagen van acht, negen lesuren
achter elkaar. En dat als er dan 1 uur slecht ging, een klas die niet
mee wilde werken, bokkige leerlingen, discussies en onvrede, noem
maar op, dat ze dan vergat dat ze die dag ook nog zeven, acht fijne
lessen had gedraaid. Kennen jullie verschijnsel? Ik moest daar aan
denken toen ik aan het einde van de laatste lesdag voor de
kerstvakantie mijn leslokaal schoonmaakte. Hoe dat zo?
Ik las al
vaker voor, en in lagere klassen deed ik aan TPRS, maar vorig jaar ontdekte ik ineens dat ik ook best zomaar een verhaal kan vertellen in de Engelse les. Dat ging zo: Op de
vrijeschoolconferentie het schooljaar hiervoor had ik overleg met
andere vrijeschooldocenten Engels uit het hele land. Hierbij begreep
ik dat het op vrijescholen gebruikelijk is om rond kerst iets te doen
met 'A Christmas Carol'. Niet, zoals op bepaalde scholen ook wel
gedaan wordt, een filmversie laten zien, met inhoudelijke vragen,
maar echt het boek lezen en behandelen. Zodoende kocht ik
verschillende versies van het prachtige boek van Charles Dickens met
het idee deze te gaan voorlezen.
Vertellen
versus voorlezen.
De dag voor
ik zou gaan voorlezen besefte ik ineens dat dit niet zou gaan werken.
Prachtig verhaal, maar het 19e eeuwse Engels zou dermate lastig zijn
voor mijn zevende en achtste klassers (eerste en tweede klassers in
regulier onderwijs), dat hen de betekenis helemaal zou ontgaan. Nu
hoeven ze niet alles te snappen, maar dit zou een te grote
information gap zijn om hen te boeien. Dus besloot ik het verhaal te
vertellen. Spannend, maar een verdraaid leuke uitdaging. Ik verdeelde
het verhaal in negen ongeveer gelijke delen en gedurende drie weken
vertelde ik elke les de eerste twintig minuten het verhaal van de
oude Ebenezer Scrooge. De laatste les bedacht ik me dat het mooi zou
zijn om af te sluiten met een echte Christmas Carol. Dit was nog
stukken spannender dan vertellen, want vertellen kan ik wel, maar
zingen? Voor een volle klas? -Slik-
En toch
deed ik het. Het scheelt dat het een heel lieve klas was, waar ik me
goed bij voelde, maar toch was het heel even ongemakkelijk toen ik de
eerste tonen van 'God Rest Ye Merry Gentlemen' inzette. Maar bij het
wegsterven van de laatste noten barstte er een applaus los die mij
het zelfvertrouwen gaf om mijn prestatie te herhalen, ook bij minder
lieve klassen. Je kwetsbaar opstellen voor een klas: ik kan dat
blijkbaar. En dat het gewaardeerd wordt, merkte ik ook. Want ik kreeg
van een klas (ja die lieve) een kerstkaart om mij te bedanken voor
het mooie verhaal. En een zevende klas leerling legde onopvallend een
kerstkaartje op mijn tafel waar ze als extra regel nog aan toe had
gevoegd 'En je kunt heel mooi zingen.' Wat een schatje! Ongeacht of
het nu waar is of niet.
En toch
bleef bij het opruimen even een ander briefje in mijn hoofd hangen.
Dat briefje dat ik op de grond vond, van een leerling uit een andere
klas. En waar op stond 'Hoe zei dat verhaal doet is echt heel stom.
De film is veel beter.' Maar ach. Dat laatste briefje belandde
-inclusief spelfout- in de oud papierbak, en die kerstkaartjes gingen
met mij en mijn gestreelde ego mee naar huis. Volgend jaar weer!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten