Levenslust
Op mijn eerste school, in het eerste jaar dat ik les gaf, was daar de leerling die het thuis niet makkelijk had. Hij was als enig kind mantelzorger voor zijn hulpbehoevende ouders en deed dit alles alsof het vanzelfsprekend was. Het was echter niet die thuissituatie, of het feit dat hij gewend was om zonder te morren voor anderen te zorgen wat mij in hem raakte. Het was zijn levensplezier en de openheid waarmee hij in het leven stond. Doordat zijn beide ouders ziek waren was hij nog nooit op vakantie geweest naar het buitenland. Met school ging hij als derdeklasser mee op excursie naar Frankrijk en het was alsof hij daar alles inhaalde wat hij tekort was gekomen in de tijd daarvoor. Hoe hij met volle teugen genoot en alles opzoog als mooie, nieuwe ervaring, tussen de blasé leerlingen die zuchten alwéér naar Frankrijk te moeten was hartverwarmend. Jaren later kwam ik hem nog eens tegen en we praten alsof ik hem de dag ervoor nog had gezien.
Op mijn eerste school, in het eerste jaar dat ik les gaf, was daar de leerling die het thuis niet makkelijk had. Hij was als enig kind mantelzorger voor zijn hulpbehoevende ouders en deed dit alles alsof het vanzelfsprekend was. Het was echter niet die thuissituatie, of het feit dat hij gewend was om zonder te morren voor anderen te zorgen wat mij in hem raakte. Het was zijn levensplezier en de openheid waarmee hij in het leven stond. Doordat zijn beide ouders ziek waren was hij nog nooit op vakantie geweest naar het buitenland. Met school ging hij als derdeklasser mee op excursie naar Frankrijk en het was alsof hij daar alles inhaalde wat hij tekort was gekomen in de tijd daarvoor. Hoe hij met volle teugen genoot en alles opzoog als mooie, nieuwe ervaring, tussen de blasé leerlingen die zuchten alwéér naar Frankrijk te moeten was hartverwarmend. Jaren later kwam ik hem nog eens tegen en we praten alsof ik hem de dag ervoor nog had gezien.
Verdrietig
Op dezelfde school maakte ik ook een paar hartverscheurende dingen mee. Een meisje die problemen had met alles en iedereen, grote mond had, huiswerk nooit in orde en grote issues met autoriteit, bleek een verdrietig kind die alleen bij mij haar verhaal kwijt durfde. Ik heb meegemaakt hoe een ouder die van een andere ouder haar kind niet meer mocht zien, op school kwam om een glimp op te vangen. Huilend vielen ouder en kind elkaar in de armen, om elkaar daarna opnieuw jaren niet meer te zien, omdat de andere ouder nu eenmaal de touwtjes in handen had en de ouder met lege handen niet weer opnieuw rechtszaken aan wilde gaan.
Op dezelfde school maakte ik ook een paar hartverscheurende dingen mee. Een meisje die problemen had met alles en iedereen, grote mond had, huiswerk nooit in orde en grote issues met autoriteit, bleek een verdrietig kind die alleen bij mij haar verhaal kwijt durfde. Ik heb meegemaakt hoe een ouder die van een andere ouder haar kind niet meer mocht zien, op school kwam om een glimp op te vangen. Huilend vielen ouder en kind elkaar in de armen, om elkaar daarna opnieuw jaren niet meer te zien, omdat de andere ouder nu eenmaal de touwtjes in handen had en de ouder met lege handen niet weer opnieuw rechtszaken aan wilde gaan.
Ook in de
categorie verdrietig zal ik nooit vergeten dat midden in een leuke
examenstunt een jongen voor de ogen van de school brak, omdat het
nieuws binnen kwam dat zijn vader zelfmoord had gepleegd diezelfde
ochtend. Dat zijn zaken waar ik nog steeds stil van kan worden, en
waarvan ik hoop ze maar een keer in mijn carrière mee te maken.
Incompleet
overzicht
Ik probeer mijn stukjes altijd min of meer rond de 500
woorden te houden, anders wordt het te lang en haken mensen af. (En
voor de oplettende lezer: nee, dat lukt dus niet altijd.. ;-))Het is
nogal ambitieus om een stukje te willen wijden aan al die leerlingen
die ik me door de jaren heen ben blijven herinneren, want er zijn er
zoveel! Weet je wat? Over een paar weken schrijf ik nog zo’n stuk.
En voor de mensen die het misschien leuk vinden om te reageren: welke
docent herinner jij je nog van vroeger? Wacht. Laat ik het daar nou
volgende keer direct over hebben.
Ik herinner me meneer Buitenhuis nog. Die gaf tekenles en maakte er wat interessants van. Hij sleurde ons mee naar Boymans van Beuningen om schilderijen te bezien. En ook nog een Indische mevrouw ???, die gooide krijtjes naar vervelia's en riep dan altijd iets van: 'Heeee jij daarrrr, piepjanknorrrr, hou op met waarrrr je ook mee bezig bent'. Maar verder heb ik alles gewoon verdrongen wegens niet leuke schooltijd omdat toen school helemaal niet leuk was. Ik ben te vroeg geboren.
BeantwoordenVerwijderen