Bijles
geven, ik ben er eigenlijk een beetje ingerold. Een jaar of vijf
geleden had ik een erg kleine werkbetrekking en verdiende daarmee te
weinig om ons gezin goed draaiende te houden. Toen op een avond een
ouder belde wiens jongste kind ik voor de lol (en onbetaald) Engels
gaf op de basisschool, met de vraag of ik hun oudste bijles kon
geven, was ik in de wolken. Zelf les geven, een-op-een, op mijn
manier en daarvoor nog een geldelijke beloning krijgen ook? Ideaal.
Het
balletje gaat rollen
Dat
een-op-een duurde niet lang. Al na een paar maanden spraken ouders
onderling met elkaar, gaven hoog op over mijn bijleskunsten en een
leerling werden er twee. Deze leerling zat op voetbal en daar waren
ouders met twee kinderen die moeite hadden met Engels. Twee werden er
dus vier. Daar kwamen in de loop van de tijd nog twee bij, plus een
Hbo student die onderuit dreigde te gaan vanwege Engels op de
opleiding.
Genoeg
is genoeg
Toen
ik na een jaar of anderhalf een nieuwe baan kreeg met aanvankelijk
twee keer zoveel uren en na een half jaar zelfs drie keer zoveel
uren, had ik geen tijd meer om alle leerlingen in aparte groepjes les
te geven. Ik had het geld ook niet meer nodig, want drie keer zoveel
werken is ook … nou ja niet drie keer zoveel, maar wel genoeg. Ook
wel eens leuk. Maar mijn bijlesklantjes hadden nog wel steeds
behoefte aan hulp, en dus ging ik door. Niet meer elke week, maar een
keer in de twee weken, en nog maar 1 groep in plaats van meerdere.
Dat vind ik op dit moment even genoeg.
Engels
is tof!
Wat
ik leuk vind aan bijles geven is wat ik net al zei: ik gebruik mijn
eigen materiaal, en kan mijn lessen inrichten op een manier die mij
goeddunkt. Alhoewel, ook weer niet helemaal, want mijn leerlingen
zijn afkomstig van een reguliere middelbare school die les geeft op
de geijkte manier. Dat wil zeggen: woordjes leren, zinnen leren en
grammaticaregels leren. Doe ik zelf trouwens ook, da's de makke van
kiezen om examens aan te willen bieden op een school. Maar waar ik de
tijd neem om die woorden, zinnen en grammatica te behandelen en ze
verpak in een sausje van veel voorlezen, verhalen vertellen, films
bekijken en veel Engels spreken, wordt er op veel scholen stof
doorheen gejast, en is er weinig ruimte voor andere zaken dan die
vermaledijde grammatica. En dat terwijl het leren van
grammaticaregels totaal geen effect heeft. Say what?! Goed, daar ga
ik later nog wel eens op in.
Feit
is dat mijn bijlesleerlingen vaak stranden op die grammatica. Dus leg
ik het allemaal heel rustig en met aandacht nog eens uit, en laat ze
ermee oefenen. Dat willen ze, en dat wordt gevraagd dus dat doe ik.
Gevalletje: u vraagt, wij draaien. Maar daarnaast doe ik (minstens de
helft van de les) leuke dingen. We doen spelletjes, spreekopdrachten,
spreekopdrachten vermomd als spelletje, we lezen boeken, bekijken
filmfragmenten en luisteren naar muziek. En dat is het punt. Juist
die 'leuke' dingen zorgen ervoor dat het taalgevoel wordt
aangewakkerd, zodat de grammatica beter beklijfd. Dat is waar ik mijn
plezier uit haal en wat ik probeer over te dragen aan mijn
leerlingen. Die op school, maar ook die bijles volgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten