Met
de meeste ouders die ik tegen kom als mentor en lerares heb ik een
goed professioneel contact. Het gebeurt regelmatig dat ik
complimenten krijg over hoe ik iets doe, of de manier waarop ik een
contact heb opgepakt. Heel fijn is dat, een extra setje veren in je
achterste en het voelt als een aanmoediging om zo door te gaan.
Veel
minder vaak gebeurt het dat een ouder niet blij of zelfs boos is over
een bepaalde gang van zaken. Maar als het gebeurt dan trek ik me dat
aan. Gelukkig wel al minder dan in het begin van mijn carrière. Toen
kon ik er letterlijk van wakker liggen. Dat gebeurt me nu niet meer,
maar ik kan er wel mee zitten. Het komt regelmatig voor dat mijn
eerste gedachte na het wakker worden is gewijd aan die mail van die ouder.
Foutje
bedankt
Het
kan zijn dat er echt iets is misgegaan. Dat kan, een school wordt
gerund door mensen en mensen maken fouten. In dat geval heb ik geen
enkel probleem om het boetekleed
aan te trekken. Sorry is geen moeilijk woord, en ik denk zoveel
mogelijk mee bij het verzinnen van oplossingen.
Anders
is het als er reacties komen die wat mij betreft niet kloppen, of
niet eerlijk zijn. Ik voel me dan niet alleen aangetast in mijn
professionaliteit, maar vooral ook in mijn gevoel voor
rechtvaardigheid. Een vraag als 'Waarom heb je mijn kind een 5
gegeven?' klopt niet bijvoorbeeld. Een leerling heeft een bepaald
resultaat behaald. Door te stellen dat een leraar een kind een
resultaat geeft, haal je alle verantwoordelijkheid bij de leerling
weg en legt deze neer bij de docent. Niet eerlijk, klopt niet.
Onduidelijk
Ook
zijn er ouders die alleen oog hebben voor wat hun kinderen zeggen en
niet even nadenken over een eventuele andere kant. Het is wel gebeurd
dat ik toetsdata door gaf (meerdere keren mondeling, diverse malen op
het bord geschreven, uitgedeeld op papieren planners, in latere jaren
soms zelfs nog aangevuld met een digitaal systeem voor huiswerk) en
dan nog een mail krijg van ouders. Ouders die vinden dat hun kind een
bepaalde toets niet hoeft te maken, omdat het voor zoonlief totaal
niet duidelijk was dat er een overhoring zou volgen, en of ik eens
iets duidelijker kan zijn met noteren van huiswerk. Tuurlijk joh. Was
ik even vergeten het ook nog telepathisch door te seinen. Mijn fout.
Stoom
Ook
is het mij eens gebeurd dat een hele klas vond dat ze een s.o. niet
hoefden te maken omdat ze geen vertalingen van de te leren zinnen
hadden gekregen. Let wel, die zijn op het internet binnen twee
seconden te vinden. Bovendien was het op deze school niet standaard
om papieren vertalingen te leveren, maar een extra service, op
afroep. Ik had de klas al een keer gevraagd of ze behoefte hadden aan
vertalingen, maar geen reactie ontvangen. De dag voor de s.o. viel de
klas ineens over me heen. Morgen een overhoring? Maar dat kon toch
niet, niemand had vertalingen! Ik legde het nog eens uit, maar ze
bleven boos. Die middag kreeg ik een dampende, licht autoritaire mail van ouders. Hun
kinderen gingen de overhoring niet maken, want ik had een fout
gemaakt. Ze gingen er vanuit dat hun mail duidelijk genoeg was en
ik werd geacht de fout te herstellen.
Met
stoom uit mijn oren heb ik ouders geantwoord. Uiterst beleefd maar
zeer uitgebreid en duidelijk. Ik ontving hierop een kort mailtje
terug. Zo hadden ze de zaak nog niet bekeken, misschien dat hun
kinderen toch niet helemaal gelijk hadden.
De volgende dag maakten de
leerlingen de s.o., maar mijn relatie met die specifieke klas is
nooit meer helemaal goed gekomen. Soms heb je dat. Maar boze mails
heb ik dat jaar in elk geval niet meer gekregen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten